Шановні споживачі електричної енергії!

З 1 липня 2019 року вся Українська електроенергетика буде переведена на європейську модель роботи в повному обсязі. Але перехідний період вже почався і наше завдання розібратися в механізмах роботи цієї нової моделі.

У квітні 2017 року Верховна Рада України прийняла Закон “Про ринок електричної енергії” Документ вводить новий підхід до виробництва, розподілу та постачання електричної енергії. Це пов’язано з підписанням Україною євроінтеграційних зобов’язань, включаючи, так званий «третій енергопакет». Третій енергопакет – це пакет нормативних правових актів, які регулюють газову та електроенергетичну сферу Європейського Союзу. Основними завданнями третього енергопакету є:

  • посилення незалежності національних регулюючих органів (в Україні – це НКРЕКП);
  • підвищення прав споживачів;
  • підвищення прозорості діяльності всіх учасників ринку електроенергії

Для досягнення цих цілей передбачений комплекс заходів спрямованих на структурне реформування природно-монопольних підприємств (в нашому випадку -таких, як обленерго). Необхідно відокремити монопольну складову – транспортування електроенергії від конкурентних видів діяльності – її продажу (поставки).

Розглянемо ближче Закон “Про ринок електричної енергії”, а також інші підзаконні акти з точки зору споживача електричної енергії.

На виконання цього Закону, НКРЕКП України прийняла і затвердила шість основних документів, які в подальшому будуть регулювати весь ринок електричної енергії:

Правила ринку визначають порядок реєстрації учасників ринку, порядок і вимоги до забезпечення виконання зобов’язань за договорами про регулювання небалансів електричної енергії, правила балансування, правила функціонування ринку допоміжних послуг, порядок проведення розрахунків на балансуючому ринку і ринку допоміжних послуг, а також положення стосуються функціонування ринку при виникненні надзвичайних ситуацій в ОЕС України. Також, Правила ринку регулюють дії двосторонніх договорів. Цей документ більше стосується виробників, транспортувальників і постачальників електричної енергії.

Правила роздрібного ринку електричної енергії – це найближчий до споживача документ, свого роду заміна Правил користування електричної енергії, які з 11 червня 2018 року втратили чинність.

Правила роздрібного ринку електричної енергії регулюють взаємовідносини між споживачами, постачальниками і операторами систем розподілу. Крім того, Правила містять типові договори про надання послуг з розподілу електроенергії, постачання електроенергії, постачання електроенергії постачальником універсальних послуг, постачання електроенергії постачальником «останньої надії», на надання послуг компенсації реактивної електроенергії і договір на спільне використання мереж.

Правила ринку «На добу наперед» і внутрішньодобового ринку визначають взаємовідносини між учасниками ринку «На добу наперед» та внутрішньодобового ринку і оператором ринку, а також визначають порядок реєстрації учасників та вимоги до забезпечення виконання зобов’язань за договорами купівлі-продажу електроенергії. Цей документ регулює відносини виробників і постачальників електричної енергії.

Кодекс системи передачі регулює взаємовідносини Оператора системи передачі (НЕК «Укренерго») і користувачів системи передачі (виробники електроенергії, обленерго і споживачі), щодо планування, розвитку і експлуатації систем передачі в складі Об’єднаної Енергетичної Системи України. Кодекс розподіляє повноваження і відповідальність між Оператором системи передачі, операторами систем розподілу, виробниками і споживачами. Кодекс визначає умови і порядок приєднання до системи передачі і технічні вимоги до електроустановок об’єктів електроенергетики. Визначає диспетчерське (оперативно-технологічне) управління Об’єднаної Енергетичної Системою України.

Кодекс системи розподілу визначає вимоги і правила, які регулюють взаємовідносини Оператора Системи Розподілу (Обленерго) і споживача. Цей Кодекс також визначає вимоги і правила щодо приєднання нових споживачів до мереж. Кодекс містить типові договори про стандартні приєднання до електричних мереж розподілу, про нестандартні приєднання, типову форму заявки на приєднання і технічні умови стандартного приєднання.

Кодекс комерційного обліку електричної енергії визначає принципи організації комерційного обліку електроенергії, процеси і процедури для забезпечення формування даних обсягів виробленої, переданої, розподіленої і спожитої електроенергії, а також обсягів імпорту та експорту електроенергії. Кодекс передбачає створення незалежних структур для надання послуг комерційному обліку для досягнення рівних прав усіх учасників ринку.

Тепер спробуємо розібратися, як все це буде працювати.

Генеруючі компанії – виробники електроенергії, продаватимуть свою продукцію на конкурентній основі за допомогою прямих двосторонніх договорів з постачальниками або ж через біржову торгівлю на ринках «на добу наперед» та внутрішньодобового ринку.

Постачальники укладають договір з Оператором системи передачі (НЕК «Укренерго») для транспортування купленої електроенергії магістральними високовольтними мережами.

Далі, в роботу вступає оператор Системи розподілу (Обленерго). Оскільки це питання безпосередньо стосується споживачів, розглянемо його більш детально.

До 1 грудня 2018 року всі Обленерго повинні бути розділені на дві незалежні компанії – на Оператора систем розподілу (транспортування електроенергії по мережах) та Постачальника електричної енергії (продаж електроенергії як товару).

За планами НКРЕКП, 1 грудня 2018 роки відбудеться «великий вибух» – всі 17 мільйонів споживачів електроенергії України одночасно приєднаються до типових договорів на розподіл електричної енергії (транспортування електроенергії місцевими мережами). Приєднання здійснюватиметься на умовах старих договорів на постачання електроенергії в технічній частині. Тобто приєднана потужність, категорія струмоприймачів, рівень надійності і т.д залишаються такими ж, як були в старому договорі. Приєднання планується здійснювати через подачу споживачем заявки на приєднання до типового договору або ж автоматично, при оплаті першого платежу за таким договором.

Оплату за транспортування електроенергії оператору Системи розподілу споживач може здійснювати як самостійно за своїм договором, а також через постачальника.

На перших етапах, в рамках договору на надання послуг Оператора системи розподілу буде також надаватися послуга комерційного обліку. У Кодексі комерційного обліку передбачено, що споживач має право вільно обирати собі постачальника послуг комерційного обліку. Однак, оскільки на сьогоднішній день інших постачальників послуг комерційного обліку не існує, то і вибирати недоводиться.

Що стосується постачання (продажу) електроенергії, то на цьому ринку будуть працювати Постачальники електроенергії споживачу на принципах конкуренції, Постачальник універсальних послуг і Постачальник «останньої надії».

Постачальники електроенергії споживачу будуть працювати на основі ліцензії, і продавати електроенергію за вільними цінами відповідно до договору на постачання. Постачальники електроенергії споживачу і будуть уособлювати конкуренцію на новому ринку.

Постачальник універсальних послуг буде поставляти електроенергію побутовим і малим непобутових споживачів. (Малі непобутові споживачі – суб’єкти малого бізнесу, електроустановки якого підключені до системи розподілу електричної енергії номінальною напругою не більше 1 кВ.). Постачальник універсальних послуг буде продавати електроенергію за єдиною ціною, встановленою відповідно до законодавства порядку, яка буде включати витрати на покупку електроенергії на ринку і тарифи на послуги постачальника універсальних послуг, оператора системи передачі, оператора системи розподілу і постачальника послуг комерційного обліку.

Постачальник «останньої надії» надає послуги поставки електроенергії споживачу в разі банкрутства або ліквідації попереднього постачальника, у разі завершення терміну ліцензії, зупинення або анулювання ліцензії попереднього постачальника або якщо споживач сам не обрав собі постачальника. Завдання Постачальника «останньої надії» «підхопити» споживача в разі будь-яких проблем з постачальником або з самим споживачем, але тільки на термін не більше 90 днів. За цей термін споживач повинен вирішити питання постачання електроенергії або буде відключений. Тарифи для таких постачальників також встановлюються відповідно до законодавства.

Якщо ви не потрапляєте в категорію побутового або малого непобутового споживача, а також не плануєте потрапити до постачальника «останньої надії», то вже сьогодні Вам необхідно задуматися про пошук Постачальника електроенергії споживачу на конкурентній основі.

Компанія ТОВ «ЕНЕРГО Х» вже має досвід роботи на ринку електроенергії більше ніж 20 років. Сьогодні з нами співпрацюють понад 300 підприємств Харкова і Харківської області. Нашими клієнтами є як великі підприємства транснаціональних корпорацій, так і маленькі кафе і магазини. Ми готові до співпраці з усіма клієнтами на взаємовигідній основі.